Tuesday, October 23, 2007

jeg har ingen med meg til å påpeke det nødvendige

nå er alt perfekt. akkurat nå.
nå. her. mobilen slumrer.
jeg har sovet til klokken
ett. ingenting fremover
ingenting bakover. det er
perfekt nå. her. selv om jeg
savner deg. Ingenting fremover
ingenting bak, nå kan alt stoppe.
I flere episoder.

De lurte på hva som gjorde han så ulykkelig, jeg visste
ikke at han var så trist sa skuespilleren i Berlinerpoplene på
Nrk. De kommer til å gråte i flere episoder.
Enkelte forstår så lite, han ville bare stoppe.
ingenting fremover, ingenting bakover.
nå kunne han slutte med rolig hjerte.


hun tar fingrene på trærne
på vei hjem. jeg er plutselig
hjemme og tenker jeg er Higgins
i Magnum. Jeg savner tv. hun stryker
fingrene gjennom trærne, mens de snakker
om å være ute, om å kjede seg, om
å bli full mens man kjeder seg. vi
har kjedet oss i hele kveld. hun
tenker at; er det ikke det vi gjør ?
hele veien? kjede oss ?
kjedsomhetens rus? Det er vårt.


KJEDSOMHETEN


Hver gang jeg drar fingrene gjennom
trærne tenker jeg at jeg burde fortelle
om det til deg i et brev. nå skriver jeg
det heller på melding. jeg skulle heller
ønske at det var deg jeg dro fingrene
gjennom trærne med, at vi gikk hjem i
kjedsomhet. At vi kjedet oss sammen.
jeg skulle ønske jeg kjente deg så
godt at vi kunne dra fingrene gjennom trærne
sammen. Og jeg skulle ønske jeg slapp å bli flau
når jeg drikker øl og lener meg mot kneet ditt. Slik
andre jenter gjør med god beruset samvittighet.
At du kunne også få et rusproblem av kjedsomheten
vi kunne bare gå hjem før jeg lener meg nærmere mot deg.

ingenting der fremme, jeg står bak deg.

No comments: