Wednesday, November 7, 2007

Alt jeg har lyst til pluss noen populær-kulturelle referanser.

Alt jeg har lyst til trenger ikke være en liste
over verdensdeler. Det trenger ikke være det,
det jeg til enhver tvil vil kalle navlebeskuende livslyst,
livsglede om du vil. navle beskuende er et tulleord,
slik livslyst er. Det blir ofte mange tulleord.
alt jeg har lyst til er ikke å snakke engelsk med
australiere. Eller bli overrasket når jeg oppdager
at man kan ha masse til felles med andre kulturer.
Alt jeg har lyst til rommer egentlig ikke så mye.
Mest det helt uhåndgripelig og kjedelige.
Byr det deg imot ?
Kanskje aller mest av alt, så ville det vært fint å kunne
si, jeg mener skrive, det i setninger som inneholder et
objekt, verbal, stor bokstav og punktum. Alt jeg har
lyst til trenger ikke bety alt. Det trenger egentlig
ikke bety at jeg har så fryktelig lyst til å reise til
New York, når jeg spør min lengste vennine om
hun vil reise med meg. Men alt betyr at hun er
den eneste med god samvittighet,
eller en fordelaktig en, som kan fortelle meg
eller antyde, hvem jeg er, og kanskje den
eneste som tenker på å si ja det vil jeg, uten
et eneste forbehold, når jeg spør. Men dette
er ikke av alt jeg har lyst til, men jeg veit at
alt må være noe mer enn å stå i butikk. Alt
må være noe. Men alt er ikke her. Alt er ikke
hjemme. Alt jeg har lyst til er å kunne lære
meg å stå bro uten å knekke nakken.For alt
betyr ikke så fryktelig mye for meg lenger.
Snu deg bort
Eller med meg. Noensinne. Hadde jeg kunnet
hadde jeg stukket nåler innenfra og ut, ville
jeg kalt det omvendt akupunktur. Punktpresisjon
og presisjonspunkt. Jeg kan bli en levende
spikermatte. Jeg vet jo ikke om jeg liker deg
engang, eller om jeg bare er redd meg selv.
Det er kanskje en og samme sak egentlig.
Jeg har drevet mantra i nyansene,
tror jeg det er detaljene jeg har brydd
meg om. Jeg står og peller meg i nesa,
mens jeg studerer et par som slår opp
utenfor butikken. detaljene.
Se slik han tar på henne.
Jeg kan ikke se øynene hans.
Men jeg bryr meg ikke lenger
om detaljer. de blir så fort borte.
Snakker vi i store eller små bilder ?
Det er forresten ikke tydelig nok,
vi snakker jo bare i metaforer.
Hvor lenge skal du gå med dårlig samvittighet?
Vel...
Ikke se så brydd ut.
Jeg flytta.
Og fikk de nye buksene jeg har tenkt på.
Jeg har aldri likt speilet i gangen.bilvinduer
eller refleksjonen fra butikkvinduet.
Men her, hit hvor jeg har flytta kan
man hvertfall starte utsmykningen.
De har finere sko her i Oslo.
Alt jeg har lyst til har finere sko
her i Oslo og hva betyr det ?
det betyr ingenting lenger.
Det kan bety at alt jeg har
lyst til er ingenting.
eller at Alt er ingenting.

No comments: