Monday, February 12, 2007

monsterteit.

jeg er ikke
enig med viten
skapen.
Noe som går
opp for meg
at er ettertrykkelig
vanskelig, på og i et
sted som dette.
jeg syns viten
skapen er teit.
og prøver å
bruke den enkle
retorikk som
verken baserer
seg på patos eller
argument men
den enkle, skarpe
skeptiske røst.
som bare spretter
tilbake i munnen din,
som en ball som
skyves langt ned i halsen
idet du forteller de
romantiske, klissete
vitenskapsforelskede,
smørspisende akademikerne
at du ikke liker smøret de spiser
eller ordene de vasker seg med.


jeg liker ikke viten
skapen deres.
jeg syns den er teit.
men det finnes ikke
belegg for å si at noe
er teit. Du kan ikke
si at noe er teit hvis
du ikke med intrikate
detaljer om pastorManders
kan si noe om hvorfor du syns
han er teit. han er bare er det.
Og det er teit å finne ut at han er det.
Eller finne belegg for den typografiske
tegnsettingen som således skulle
kunne si noe om den lyriske form.
Jeg kan si at jeg holder meg for god
for den regelstyrte formalestetikken
jeg kan si at dette er under min verdig
het etter tre år i vitenskap.
Nei.
Jeg syns det er teit.
føkk erkjennelsen.
Den begynner å bli
like teit som denne
bloggens desperate
forsøk etter absurde
bekreftende tanker
som vil styre deg
like teit som at jeg
begynner å skrive
i personlig pronomen for at
du skal forstå at denne
skriften er utelukkende
skrevet for deg.
like teit som at du
noensinne skulle
tro på at den er
skrevet utelukkende
for deg. og ikke minst
like teit som viten
skapen som prøver å
styre og gjenspeile
virkeligheten med ord.

No comments: