Saturday, April 28, 2007

monstrøs

Det henger stygge ord i skapet.
Noen ligger. Noen henger.

På kleshengere henger det svette ord.
en gang sa damen at hun ikke kunne noe
for det. hun flyter over sin kjole nå. det
gjorde hun ikke da. da hun var yngre altså.
jeg kaller det kvinnelig dybde og stikker
navlen i fingern. svett.
det drypper av ordene i skapet.
jeg går hjem og prøver å huske
om jeg låste døren. eller gjemte
nøkkelen. på platekompaniet
jobber kollokvielederen som sier at jeg må
slutte å spre om meg med fremmedord,
slutte å si ting på en kronglete måte.
jeg tenker at på muntlig eksamen burde jeg vise
ironisk distanse, kopiere ut bloggen min, hente ut
de dyvåte ordene sammen med alle de andre
og slutte å si ting med vanskelige ord.
si Thomas Mann,Fjodor Dostojevskij,
Dag Solstad,Jon Fosse,Elfriede Jelinek,
Harold Bloom,Derrida,Michel Foucault,
Umberto Eco,David Hume,Thure Erik Lund,
Witold Gombrowicz, Ryszard Kapuscinski,
Jorge Luis Borges,Sue-Ellen Case, Walter
Benjamin, Paul deMan,Deleuze,Joseph
Conrad og Judith Butler uten å rødme.
Slik 'catcher in the Rye' rødmer på skrivepulten.
for at jeg ikke skal si det så komplisert og når
jeg vil at noen skal komme hjem til meg, at du
skal komme hjem til meg og ligge i sengen min og
tenke at jeg leser catcher in the rye, når jeg ikke har
lest den, men heller burde hengt den inn i skapet.
at det skal komme noen hjem til meg og lese
bøker med meg og åpne skapet.tørke svetten av
alle ordene. børste de tørre, så jeg kan kle på meg.
og jeg kler på meg. og på fest kler jeg av meg. og det renner
perler av svette nedover langs ryggraden og jeg skulle ønske
du aldri kom hjem i sengen min og låste opp døren. for du
glemte å børste av ordene og de henger fortsatt i skapet.og vi har
ikke strykejern eller symaskin. og ikke penger til å kjøpe nye.
det henger fine klær i skapet. men de røskes ut og dekker all svetten.
slik brunkrem dekker kviser du tror ingen ser. og du kan ikke lenger
rødme for det tykke laget av seig krem, kveler porene.
men det er ingen som ser.
det er ingen som ser det.
slik ingen ser at catcher in the rye rødmer
og jeg går hjem med briller på
nesen for at noen skal tro
at jeg ser dårlig.
jeg ser ikke dårlig,
jeg ser at det henger stygge klær i skapet.





No comments: