Friday, December 28, 2007

For et år siden...

Kristian Lundberg gjorde sig i december 2006 känd genom att recensera en bok som inte fanns. Britt-Marie Mattssons deckare "Fruktans makt" fanns med i Piratförlagets höstkatalog med en kort handlingsredogörelse, men Mattsson hann aldrig skriva boken. Ändå recenserades den av Kristian Lundberg i Helsingborgs Dagblad 10 december, där han bland annat skrev: "Mattsson är också hon en skicklig stilist, dessvärre räcker det inte till - intrigen är förutsägbar, personteckningarna schematiserade". Lundberg kommenterade det inträffade såhär: "Jag har gjort mig lustig över Britt-Marie Mattsson på förhand eftersom jag tycker så fruktansvärt illa om henne. Men vi får hoppas att boken kommer ut så jag får chansen att såga den på riktigt".

Helsinborgs Dagblad publicerade 15 december två ursäkter, från tidningens kulturchef Gunnar Bergdahl och från Lundberg. Lundberg sade: "Det här är så jävla olyckligt och pinsamt. Det är som att bli ertappad med snoppen i smöret. Och jag ber naturligtvis Britt-Marie Mattsson om ursäkt för mitt övertramp." I ett mail till Dagens Nyheter uppgav Lundberg bland annat att texten var ett misstag och att det inte var tänkt att den skulle publiceras, men att han "sänder en faktura för PR-arbete så småningom" till Piratförlaget.

Kulturchef Gunnar Bergdahl på Helsingborgs Dagblad meddelade 18 december: "All journalistik bygger på trovärdighet. Så också kulturjournalistik. Vi har därför beslutat att Kristian Lundberg inte längre recenserar böcker för Helsingborgs Dagblad. Därtill är övertrampet med raderna om den icke utgivna kriminalromanen av Britt Marie Mattsson allltför grovt."
Till radions Kulturnytt sade Lundberg: "Jag vill inte skriva i en tidning som har så dumma läsare (Helsingborgs Dagblad) ... Jag fortsätter skriva i Expressen. I alla fall om böcker jag har läst."

No comments: